23 December, 2025
Senāta Administratīvo lietu departaments ir atcēlis Administratīvās apgabaltiesas spriedumu, ar kuru bija noraidīti būvniecības komercsabiedrību pieteikumi par Konkurences padomes lēmuma atcelšanu, un nodevis lietu jaunai izskatīšanai Administratīvajā apgabaltiesā.
Senāts norādīja, ka gan Konkurences padome, gan Administratīvā apgabaltiesa, lai pierādītu pieteicēju izdarīto konkurences tiesību pārkāpumu, neatļauti izmantojušas Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja veiktajā operatīvās darbības pasākumā iegūto informāciju, proti, slepeni noklausītu sarunu ierakstus un to atšifrējumus. Senāts uzsvēra, ka tāda konkurences tiesību pārkāpuma kā karteļa vienošanās atklāšana neiekļaujas Operatīvās darbības likumā izsmeļoši uzskaitītajos mērķos un uzdevumos, kuru sasniegšanai pieļaujams izmantot sevišķā veidā veicamā operatīvās darbības pasākumā iegūto informāciju. Senāts atzina, ka šādu informāciju, pat ja tā ir pievienota kriminālprocesa materiāliem, nevar brīvi nodot tālāk izmantošanai tādiem mērķiem, kas nav saistīti ar operatīvās darbības uzdevumiem. Pretējā gadījumā tas pavērtu plašu un nekontrolētu iespēju operatīvās darbības rezultātā iegūto informāciju, neierobežojot datu veidu un apjomu, caur kriminālprocesu nodot nenoteiktam saņēmēju lokam izmantošanai faktiski jebkurā citā procesā, kurā tā it kā būtu nepieciešama. Tas acīmredzami radītu būtisku patvaļīgas iejaukšanās un pilnvaru ļaunprātīgas izmantošanas risku un neatbilstu likuma kvalitātes kritērijam attiecībā uz paredzamību. Senāts uzsvēra, ka operatīvās darbības pasākuma rezultātā iegūtā informācija arī pēc to pievienošanas kriminālprocesa materiāliem, kā tas bija noticis izskatāmajā gadījumā, saglabā savu īpašo tiesisko statusu un izmantošanas ierobežojumus.
Turklāt Senāta judikatūrā jau agrāk atzīts, ka operatīvā sarunu noklausīšanās ir veicama vienīgi, lai atklātu noziegumus, bet ne kriminālpārkāpumus. Tā kā likumdevējs ir vairākkārt apzināti noraidījis iespēju kriminalizēt darbības, kas attiecas uz aizliegtu vienošanos konkurences tiesībās, to atklāšanai operatīvās darbības veikt ir aizliegts. Kā atzina Senāts, tiesiskajā regulējumā nav noteikts skaidrs pamats tam, kas ļautu operatīvās darbības rezultātā iegūto informāciju nodot Konkurences padomei izmantošanai administratīvajā procesā. No Operatīvās darbības likuma izriet pat skaidrs aizliegums izmantot operatīvās darbības pasākumus citu – Operatīvās darbības likumā neminētu – uzdevumu un mērķu īstenošanai. Tas nozīmē, ka personām nav un nevar būt pamata paredzēt, ka operatīvās darbības pasākumos iegūtā informācija var tikt nodota un izmantota administratīvajā procesā, lai pierādītu karteļa vienošanos. Tādējādi Senāts secināja, ka izskatāmajā lietā operatīvās darbības rezultātā iegūtās informācijas izmantošana neatbilda tiesību uz privāto dzīvi aizsardzības tvērumam.
Administratīvajai apgabaltiesai, atkārtoti izskatot lietu, būs jāvērtē, vai pārsūdzētā Konkurences padomes lēmuma tiesiskumu pamato pārējie lietā esošie pierādījumi, kā arī jāapsver iespēja vērsties Eiropas Savienības Tiesā ar prejudiciālajiem jautājumiem, uz kuriem kasācijas sūdzībās bija norādījuši pieteicēji.
Lietā ir pārsūdzēts Konkurences padomes 2021.gada 30.jūlija lēmums, ar kuru tā bija konstatējusi desmit būvuzņēmumu ilggadēju aizliegtu vienošanos par dalību dažādos publiskajos un privātajos iepirkumos un sodījusi tos ar naudas sodu kopumā par 16,65 miljoniem euro.
Lieta SKA-170/2025 (A43004021)
Informāciju sagatavoja Viesturs Lācis, Augstākās tiesas padomnieks Senāta komunikācijas jautājumos
Tālr. 67020302; e-pasts: viesturs.lacis@at.gov.lv