Neoficiāls tulkojums

Avots: MK pārstāvja starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās birojs
EIROPAS PADOME
EIROPAS CILVĒKTIESĪBU TIESA 
PIRMAIS DEPARTAMENTS 
GALĪGAIS LĒMUMS PAR 
Innas Harlanovas prasības Nr. 57313/00

Pret Latviju

PIEŅEMAMĪBU 

Eiropas cilvēku tiesību tiesa (pirmā nodaļa) 2003. gada 3. aprīlī, noturot sēdi sekojošā sastāvā:

Priekšsēdētājs:

C. L. ROZAKIS, 

tiesneši:

F. TULKENS

P. LORENZEN

N.VAJIC

E. LEVITS

A.KOVLER

E.STEINER

un sekretāra vietnieks : 

S. NIELSEN,

Izskatot augšminēto prasību, kura tika iesniegta 2000. gada 28. februārī,

izskatot 2001. gada 6. septembra pirmās nodaļas daļējo lēmumu,

izskatot iesniegtos Valdības atbildētājas atsauksmes un prasītāja iesniegtās atbildes, 

pēc tiesnešu atbildes pasludina sekojošo lēmumu:

LIETAS APSTĀKĻI
Prasītāja ir Latvijas pilsone, dzimusi 1953. gadā un dzīvo Rīgā (Latvija). Viņa ir «Panorama Latvii" ("Latvijas Panorāma", zemāk tekstā "avīze") žurnāliste, «Panorama Latvii" ir Latvijas ikdienas laikraksts, kuru krievu valodā izdod akciju sabiedrības ar tādu pašu nosaukumu (turpmāk tekstā "izdevējsabiedrība").

Pušu iesniegtos lietas faktus var izklāstīt sekojoši.

 A. Lietas īpašie apstākļi
1. Strīda pamatā esošie fakti
Ar 1995. gada laikā dziļa krīze pārņēma Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcu, kuras piekritēji (vairāk par 70 000 cilvēku) pārstāv apmēram 3% Latvijas iedzīvotāju.1 Sāncensība starp svētajiem tēviem I.M. un A.K., Rīgas Grebenščikova vecticībnieku draudzes garīgajiem mācītājiem radīja šķelšanos: viena draudzes daļa pievienojās I.M., baznīcas Centrālās padomes bijušajam vadītājam, un ievēlēja jaunu draudzes padomi, pieņemot jaunus statūtus, kas tika pasludināti par spēkā esošiem un reģistrēti Tieslietu ministrijā. Otra draudzes daļa turpretim palika uzticīga A.K. un neatzina jaunās izmaiņas. Šķelšanās radīja vardarbības un iebaidīšanas aktus, kas vairākkārt prasīja policijas iejaukšanos. Konflikts tika plaši atspoguļots medijos, un katra no pusēm regulāri publicēja apvainojumus un nelabvēlīgus komentārus par pretējo pusi.

1995. gada 17. jūnijā avīze publicēja vecticībnieku baznīcas iekšējā audita komisijas locekļa M.P. vēstuli. Šajā, rubrikā "Lasītāju vēstules" publicētajā vēstulē ar nosaukumu "Ož pēc šaušalām" M.P. apgalvoja, ka, būdams baznīcas Centrālās Padomes vadītājs, I.M. ir pieņēmis lielu naudas dāvinājumu no Rīgas katoļu arhibīskapa, kas tika paredzēts vecticībnieku baznīcas būvniecībai Preiļos (Latvijā). M.P. piebilda, ka tai vietā, lai tūlīt novirzītu šo naudu baznīcas būvniecībai, I.M. ir ieguldījis naudu uzņēmumā "M", kas specializējas orgānu pārstādīšanā, kurš savukārt nodeva Preiļu draudzei daudz mazāku summu.

1995. gada 17. un 18. jūlijā Daugavpilī (Latvijā) notika vecticībnieku baznīcas Koncils. Draudžu delegāti gandrīz vienbalsīgi atteicās atzīt I.M. aktu kanonisko likumību (viņš pats Koncilā nepiedalījās); viņš zaudēja garīgā tēva statusu un saņēma aizliegumu uz septiņiem gadiem. Tādu paša sankcija, tikai uz pieciem gadiem, tika piespriesta viņa piekritējiem, kā arī viņa ģimenes locekļiem. Diezgan bargu kritiku saņēma A.K. – otrā konflikta puse, - bet delegāti uzskatīja, ka viņam ir taisnība. Turpmāk I.M. atteicās pakļauties Koncila lēmumam un pasludināja par savas draudzes izstāšanos no Baznīcas Centrālās padomes.

1995. gada augustā augšminētā Koncila protokoli tika publicēti "Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Garīgās tiesas un Centrālās padomes informatīvajā biļetenā". Protokols atspoguļoja Koncila otrās dienas gaitu un tajā tika rakstīts sekojošais:

"8. Baznīcas (..) Centrālās padomes iekšējā audita komisijas vadītāja ziņojums
(..) Nauda, kas tika paredzēta vecticībnieku baznīcas celtniecībai Preiļos, precīzāk, 500 000 Latvijas rubļu tika saņemti ar četru mēnešu nokavēšanos no uzņēmuma [M], kas pārdot cilvēku orgānus uz Rietumiem. No I.M. netika saņemta nekāda nauda Preiļu baznīcai – ne caur kasi, ne ar bankas starpniecību."

No lietas dokumentiem var secināt, ka baznīcas jaunais Koncils, kas notika 1997. gadā, pasludināja par nelikumīgu 1995. gada 17. un 18. jūlija Koncilu un atcēla visus tā aktus, ieskaitot augšminēto protokolu. Tomēr 2001. gada decembrī draudze publicēja 1995. gada Koncila sagatavošanas darbus, protokolus, lēmumus un rezolūcijas brošūrā ar nosaukumu "Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas pirmā Koncila akti".

2. strīdīgās publikācijas
1996. gada 26. novembrī avīze publicēja prasītājas rakstu ar nosaukumu "Ir drosmīgi cīnītāji vēl vecticībnieku baznīcā". Rakstā bija lasāms sekojošs teksts:

"(..) Šīs ēkas vēsturē ir cita veida piemērs. Paldies Dievam, tas ir vienīgais. Romas Katoļu Kūrija ziedoja ievērojamu summu jaunas baznīcas celtniecībai Preiļos: apmēram 500 000 "repsīšu"2. Tomēr tai vietā, lai nodotu naudu adresātam, kuram tā bija ļoti nepieciešama, bijušais Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas Centrālās padomes vadītājs [I.M.] to iesaldēja uz vairākiem mēnešiem, paturot to komercuzņēmumā, kas nodarbojās ar sātanisku tirdzniecību – orgānu un mirušo cilvēku ķermeņu orgānu un audu pārdošanu uz Rietumiem medicīniskiem mērķiem par pasakainām summām. Naudas summai, kurai bija jāpalielinās pa šo laiku, (..) turpretī sasniedza Preiļus jūtami samazinājusies. Izmests no garīdznieku kārtas par šo šaubīgo afēru, kā arī par daudzām citām lietām, garīdznieks sāka atklātu šķeltniecisku darbību, radot alternatīvu vecticībnieku baznīcu. Visinteresantākais ir tas, ka viņš tika plaši atbalstīts no valsts varas pārstāvjiem, kuri, apzināti vai neapzināti, tādā veidā deva ieguldījumu Latvijas krievu baznīcas gadsimtiem veco pamatu graušanā (..)."

Pēc šī raksta I.M. vērsās Rīgas pilsētas Kurzemes priekšpilsētas tiesā ar prasību par morālā kaitējuma nodarījumu un zaudējumu piedziņu no izdevējsabiedrības un prasītājas, pastāvot uz to, ka augšminētajā tekstā citētie apgalvojumi ir tīši klaji meli, kas aizskar viņa godu un cieņu. 1998. gada 3. martā kā atbildes komentāru uz šo prasību avīze publicēja prasītājas rakstu ar nosaukumu "Panorāmai arī ir gods un cieņa. Un mēs tos aizstāvēsim...", kurā prasītāja raksta sekojošo:

"(..) Laikā, kad viņš vecticībnieku baznīcā bija numur viens, tēvs I.M. nodeva sev nepiederošos 400 600 "repsīšus" (šo naudu Romas Katoļu baznīcas Kūrija ziedoja citai juridiskai personai – Preiļu draudzei) neīstajam adresātam, proti, nevis vecticībnieku baznīcas celšanai, kurai tajā mirklī bija steidzama materiālo līdzekļu nepieciešamība, bet gan galvaspilsētas komercuzņēmumiem, ieskaitot ["M"], kas par pasakaini lieliem honorāriem pārdeva uz Rietumiem mirušu cilvēku audus un orgānus (..) Cilvēkam, kurš ir starp Dievam kalpojošajiem, nav tiesību piedalīties ne sātaniskā tirdzniecībā, ne arīdzan a fortiori dibināt ciešas attiecības ar šīs tirdzniecības pārstāvjiem.

Tie nemaz nav visi auditoru apgalvojumi par svēto tēvu. Pazudusī nauda tika atrasta tikai pēc liela skandāla, ko sacēla Preiļu draudzes vadītājs [V.H.] un būvniecības vadītājs. Tomēr summa, kas nonāca līdz adresātam, tika samazināta līdz 400 000 Latvijas rubļu. Gribot - negribot tika izdarīti nepatīkami secinājumi, kuri taisnīgi tika paziņoti publiski Daugavpilī 1995. gada vasarā no Latvijas vecticībnieku Koncila tribīnes. Rezultātā un daļēji šo iemeslu dēļ [I.M] tika atstādināts, t.i. izraidīts no visiem baznīcas posteņiem (..)."

3. tiesas procedūras
Pēc šā otrā raksta parādīšanās presē I.M. iesniedza Kurzemes priekšpilsētas tiesā papildus prasību, kas bija saistīta ar augšcitēto tekstu. Savā ziņojumā viņš uzstāja, ka divas publikācijas ceļ neslavu un aizskar viņa garīdznieka cieņu, tāpēc I.M. prasa tiesai piespriest izdevējsabiedrībai zaudējumu atlīdzību 2000 latu apmērā, bet prasītājai – 1000 latu [apmēram 1600 eiro]. Turklāt viņš pieprasīja publicēt avīzē oficiālu apgalvojumu atsaukumu.

Ar 1998. gada 30. novembra lēmumu tiesa noraidīja prasību. Tiesa izteica viedokli, ka, ja kritizētajos rakstos nav bijušas atsauces uz ārējiem informācijas avotiem, citēto faktu kopums ir atradies 1995, gada 18. jūlija vecticībnieku baznīcas Koncila protokolā. Likuma Par presi un citiem masu saziņas līdzekļiem 29. pants (zemāk "Likums par presi") atbrīvo žurnālistu no jebkādas atbildības apmelojumu jomā, ja publicētā informācija nāk no nevalstisko organizāciju un to vadītāju, kā arī Valsts oficiālajiem paziņojumiem. Šajā lietā tiesa uzskatīja, ka termins "sabiedriskā organizācija" attiecas arī uz reliģiskajām organizācijām, neraugoties uz to, ka šīs organizācijas ir iekļautas īpašā likumā. Turklāt, tiesa atzina, ka identiski apgalvojumi ir atrodami arī vecticībnieku baznīcas iekšējā audita komisijas locekļa M.P. vēstulē, tātad nevalstiskas organizācijas "atbildīgas" personas vēstulē, kas tika publicēta avīzē 1995. gada 17. jūnijā.

I.M. iesniedza apelāciju par šo lēmumu Rīgas Apgabaltiesā. Savā iesniegumā viņš izceļ faktu, ka pa šo laiku tās pašas baznīcas jaunais Koncils ir pasludinājis 1995. gada 18. jūlija protokolu par spēkā neesošu.

Ar 1999. gada 3. jūnija lēmumu Apgabaltiesa apmierināja I.M. prasību. Pirmkārt, tiesa atgādināja, ka pēc Civilkodeksa 2352-a panta strīdīgo apgalvojumu patiesīguma pierādījumu jāiesniedz atbildētājam, otrkārt, pēc lietas dokumentu analīzes tiesa secināja, ka I.M. nekad nav ieguldījis jebkādu summu "M" un ka citi inkriminētie apvainojumi nav pierādīti. Visbeidzot, tiesas lēmumā tiek teikts, ka Likuma par presi 29. pants šajā gadījumā nav piemērojams, jo reliģiska organizācija ir vienība sui generis un tai neatbilst "nevalstiskas organizācijas" jēdziens. Visbeidzot, Apgabaltiesa atgādināja, ka apstrīdamajos tekstos nav bijusi nekāda atsauce uz informācijas avotiem un ka 1995. gada 18. jūlija protokols ir ticis pasludināts par spēkā neesošu ar 1997. gada Koncila lēmumu. Tiesa secināja, ka izdevējsabiedrība un prasītāja nav pierādījusi savu apvainojumu patiesīgumu, un piesprieda viņiem izmaksāt I.M. zaudējumu atlīdzību, attiecīgi 1000 un 500 lati [apmēram attiecīgi 1600 un 800 eiro]. Apgabaltiesa precizēja, ka piespriestās summas atbilst I.M. nodarītajam kaitējumam, ņemot vērā viņa "īpašo" garīdznieka "stāvokli", turklāt tiesa piesprieda atbildētājiem segt tiesas izdevumus un publicēt savu apgalvojumu oficiālu atsaukumu.

Izdevējsabiedrība un atbildētāja apstrīdēja šo lēmumu un iesniedza kasācijas prasību Augstākās tiesas Senātam. Ar 1999. gada 1. septembra lēmumu Senāts noraidīja prasību. Tiesas lēmums nosaka, ka atbildētāja nebija tiesīga apstiprināt savus apgalvojumus, atsaucoties uz 1995. gada 17. un 18. jūlija Koncila dokumentiem tāpēc, ka visi šā Koncila pieņemtie akti tika pasludināti par spēkā neesošiem. Senāts uzskatīja, ka jēdziena "nevalstiskā organizācija" piemērojamības problēma šajā jautājumā nav bijusi būtiska, ņemot vērā to, ka vienkāršais protokols, kurā tika fiksētas sapulces dalībnieku runas, nevar tikt pielīdzināts "oficiālam paziņojumam". Kas attiecas uz 1995. gada 17. jūnijā publicēto M.P. vēstuli, Senāts atzīmēja, ka, neatsaucoties uz šo vēstuli savos rakstos, prasītāja nevarēja to piesaukt kā attaisnojumu.

 B. Atbilstoša nacionālā likumdošana un prakse
Preses darbību regulē 1990. gada 20. decembra Likums "Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem", kas aizliedz publicēt fizisko un juridisko personu godu un cieņu aizskarošu informāciju, kas uzskatāma par apmelojumu (7. pants). Jebkurai avīzei vai periodiskajam izdevumam, kas ir veicis šo goda vai cieņas aizskaršanu, ir ne tikai jāatlīdzina zaudējumi, ieskaitot morālo kaitējumu, kas saistīts ar šo faktu (28. pants), bet arī pēc attiecīgās personas vai tiesas pieprasījuma jāpublicē apvainojošo apmelojumu oficiālu atsaukumu (21. pants). Šā paša likuma 29. panta teksts nosaka, ka avīze vai periodiskais izdevums nevar tikt uzskatīts par atbildīgu, izplatot nepatiesu informāciju, ja šī informācija atrodas Valsts varas pārstāvju oficiālajos dokumentos, politisko partiju, nevalstisko organizāciju vai amatpersonu deklarācijās. "Amatpersonas" termins nediferencē Valsts institūcijas vai nevalstisko organizāciju amatpersonas. 27. pants no jauna apstiprina žurnālista atbildības pamatprincipu par apmelojošas informācijas izplatīšanu un informācijas avota slepenības pārkāpšanu.

Atbilstoši Civillikuma 2352-a pantam, jebkurai personai, pret kuru tiek izvirzīti apgalvojumi, kas aizskar tās godu un cieņu, ir tiesības vērsties tiesā un pieprasīt autoram oficiālu atsaukumu, ja pēdējais nav pierādījis apgalvojumu patiesumu. Ja apmelojošā informācija ir izplatīta ar preses palīdzību, atsaukumam arī jābūt presē. Ja informācija ir ietverta oficiālā dokumentā, dokumentu jānomaina. Visos pārējos gadījumos atsaukuma publicēšanas veidus nosaka tiesa. Turklāt, ja kāds ar savām runām, rakstiem vai uzvedību nelikumīgi aizskar cita godu un cieņu, viņam ir jāatlīdzina upurim nodarīto zaudējumu. Šīs atlīdzības summu nosaka tiesa.

1993. gada 25. oktobra Augstākās tiesas 9. lēmums izskaidro tiesām Civillikuma 2352-a panta piemērošanas veidus. Lēmumā teikts, ka attiecīgās publikācijas autors un avīze, kas publicējusi minēto informāciju, tiek abi izsaukti kā atbildētāji. Lietas izskatīšanas laikā tiesai vispirms ir jānosaka, vai apstrīdamā informācija ir bijusi izplatīta. Tad, vai šī informācija aizskar attiecīgās personas godu un cieņu. Visbeidzot – vai tā atbilst patiesībai. Apgalvojums "aizskar godu vai cieņu" ir spēkā, ja informācija kaitē personas reputācijai sabiedrībā vai atsevišķās sabiedrības daļās. Katrā izskatāmajā gadījumā tiesai ir jāņem vērā lietas īpašie apstākļi un vispāratzītie ētiskie un morālie priekšraksti.

Ja atbildētājs pierāda savu apgalvojumu patiesumu, prasība tiek noraidīta. Turpretī, ja viņam tas neizdodas, viņam tiek piespriesta zaudējumu atlīdzināšanu, kuras summu nosaka tiesa, balstoties uz vairākiem kritērijiem (strīdīgo apvainojumu lielumu un publicitāti, upurim radītās sekas, pušu personības utt.). Lēmums īpaši precizē, ka apgalvojuma autora civilatbildība nav atkarīga no viņa kļūdas vai vainas, civiljomā netiek pieņemts labticības izņēmums.

Vecā Kriminālkodeksa 127. pants, kas bija spēkā strīdīgās rezolūcijas publikācijas laikā, paredzēja atbildību par neslavas celšanu. Neslavas celšana bija sodāma ar diviem ieslodzījuma gadiem vai sodanaudu. Tikai privāta darbība varēja ierosināt šā pārkāpuma nodarītāja kriminālatbildību (Kriminālprocedūras Likuma 111. pants)

SŪDZĪBA
Atsaucoties uz Konvencijas 10. pantu, prasītāja iesniedza sūdzību, ka tiesas lēmums par zaudējumu atlīdzību, kas ir balstīts uz informāciju, kas nākusi no vecticībnieku oficiālā biļetena un no šās baznīcas amatpersonas publiskajiem paziņojumiem, aizskar viņas tiesības uz vārda brīvību, proti, uz brīvību saņemt un izplatīt informāciju, ko garantē Konvencijas 10. pants. Šajā jautājumā viņa uzsver, ka atsauces uz informācijas avotu neesamība nevar tikt ņemta vērā viņas gadījumā, jo likums viņai atļauj neizpaust informācijas avotu. Turklāt viņa apgalvo, ka 1995. gada 18. jūlija Koncila aktu vēlākā pasludināšana par spēkā neesošiem, neietekmē šo lietu, jo minētie akti publikāciju laikā vēl bijuši spēkā.

Turklāt, atsaucoties uz Konvencijas 14. pantu, prasītāja sevi uzskata par diskriminācijas upuri, apgalvojot, ka viņas laikraksts ir vislielākais laikraksts, kura redzeslokā ir Latvijas krieviski runājošo iedzīvotāju tiesību aizsardzība un ka laikraksta darbība "ir stingra opozīcija esošajam nacionālradikāļu režīmam" Latvijā.

TIESISKAIS PAMATOJUMS
 A. Sūdzības pamatojums – Konvencijas 10. pants
Prasītāja sūdzas, ka spriedums par atlīdzības piedziņu no viņas par apgalvojumu izplatīšanu, kuri tika uzskatīti par neslavas celšanu I.M., ir pārkāpums Konvencijas 10. pantam, kura atbilstošo daļu teksts ir sekojošs:

1. "Ikvienam ir tiesības brīvi paust savus uzskatus. Šīs tiesības ietver uzskatu brīvību un tiesības saņemt un izplatīt informāciju un idejas bez iejaukšanās no valsts institūciju puses (..)."

2. "Tā kā šo brīvību īstenošana ir saistīta ar pienākumiem un atbildību, tā var tikt pakļauta tādām prasībām, nosacījumiem, ierobežojumiem vai sodiem, kas paredzēti likumā un nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā (..). aizsargātu citu cilvēku cieņu un tiesības (..)."

1. Pušu argumenti
a) valdība
Valdība atzīst, ka pastāv iejaukšanās prasītājas tiesībās uz vārda brīvību. Tomēr valdība pastāv uz to, ka šī iejaukšanās nav pretrunā Konvencijas 10. panta 2. paragrāfā.

Pirmkārt, valdība uzskata, ka izskatāmā iejaukšanās ir "likumā paredzēta", Civillikuma 2352-a pants un Likuma par presi 21. un 28. pants nosaka pieejamības un paredzamības priekšnosacījumus, kas ir raksturīgi jēdzienam "likumība", atbilstoši Konvencijas 10. panta 2. paragrāfam. Un proti, iepriekš citētais 2352-a pants uzliek precīzu pienākumu apgalvojuma par kādu citu personu autoram būt spējīgam pierādīt apgalvojuma patiesīgumu; prasītāja varēja viegli atrisināt problēmu, turklāt būdama žurnāliste, viņa nevarēja nezināt likumdošanu, kas nosaka šās profesijas uzvedības normas: proti, Likuma par presi 25. pants, uzliekot par pienākumu žurnālistiem atspoguļot patiesību, kā arī 21. pants, paredzot pienākumu atsaukt neslavu ceļošu informāciju atsaukuma ceļā. Kas attiecas uz Latvijas likumdošanas interpretāciju, valdība atgādina, ka tā ir tikai Latvijas tiesu kompetencē.

Kā arī – valdība uzskata, ka iejaukšanās balstās uz likumīgu mērķi, proti, I.M. tiesību un cieņas aizsardzību, ņemot vērā viņa īpašo stāvokli Latvijas sabiedrībā. 

Valdība pastāv arī uz to, ka apstrīdētā iejaukšanās ir "nepieciešama demokrātiskai sabiedrībai", proti, tā ir proporcionāla likumīgi īstenojamam mērķim. Šajā jautājumā tā pasvītro, ka spriedumam par atlīdzības piedziņu no prasītājas nav bijis mērķis ierobežot viņas tiesības izplatīt informāciju un idejas, bet gan aizsargāt citu personu pret melīgu apgalvojumu, kas aizskar viņa godu un cieņu, izplatīšanu. Šajā gadījumā apstrīdamie raksti neaprobežojas tikai ar faktoloģiskiem apvainojumiem, kurus prasītājai nekad nav izdevies pierādīt, bet arī ar apvainojošiem izteicieniem, apgalvojot, ka I.M. ir piedalījies "sātaniskā tirdzniecībā"; valdība izsaka viedokli, ka tāda izteiciena izmantošana nebija nepieciešama, lai izteiktu negatīvu viedokli vai attieksmi. Īsāk sakot, ņemot vērā I.M. kā baznīcas pārstāvja specifisko sociālo statusu, Latvijas tiesas secināja, ka viņa gods un cieņa ir cietusi no melīgo apgalvojumu izplatīšanas. Valdības uzsver, ka Latvijas tiesu spriedums prasītājai ir principa restitutio in integrum piemērošana, tādā mērā kā atsaukuma publikācija un zaudējuma atlīdzināšana ir spējīga atlīdzināt nodarīto kaitējumu.

Noslēgumā valdība lūdza Tiesu ņemt vērā apstrīdamās iejaukšanās nopietnības pakāpi. Tā uzsver, ka I.M. varēja ierosināt pret prasītāju privātu lietu par neslavas celšanu Krimināltiesā, atbilstoši bijušā Kriminālkodeksa 127. pantam. Tomēr I.M. izvēlējās civilprasību, aprobežojoties ar prasību atsaukt minētos apgalvojumus un atlīdzināt nodarīto kaitējumu.

Atsaucoties uz visu iepriekš minēto, valdība secina, ka izskatāmā iejaukšanās ir proporcionāla likumīgi īstenojamajam mērķim un nav Konvencijas 10. panta pārkāpums.

b) prasītāja
Prasītāja apstrīd valdības apgalvojumus. Pirmkārt, ir runa par jautājumu, vai iejaukšanās ir "likumā paredzēta", viņa uzstāj, ka Rīgas Apgabaltiesas un Augstākās tiesas Senāts kļūdaini interpretējis Likuma par presi 29. pantu. Prasītāja uzskata, ka abas tiesas ir mākslīgi nodalījušas nevalstisku organizāciju no reliģiskas organizācijas, jebkurš formējums, kas nav valsts institūcija, ir iekļaujams "nevalstisko organizāciju" kategorijā un tai ir piemērojams augšminētais likuma priekšraksts. Jebkura pretēja interpretācija ir absurda: ja žurnālista pienākums nav pierādīt informācijas, kura atrodas nekonfesionālas organizācijas deklarācijā, precizitāti, tad kāpēc nevar būt līdzīga atbrīvošana attiecībā uz organizāciju ar reliģisku būtību. It īpaši, ja valdība atsaucas uz Likuma par presi 25. pantu un Civillikuma 2351-a pantu, prasītāja uzskata, ka šie priekšraksti nav piemērojami šajā lietā. 

Otrkārt, prasītāja apstrīd to, ka iejaukšanās tiesībās brīvi paust savus uzskatus ir ar likumīgu mērķi saskaņā ar Konvencijas 10. panta 2. paragrāfu. Šajā jautājumā viņa uzsver, ka gadījumā, ja tiesas patiešām ir vēlējušās aizsargāt I.M. reputāciju, tām vispirms vajadzēja dot rīkojumu par pamatapgalvojumu atsaukumu, proti, to, kas atradās M.P. vēstulē, kas tika publicēta avīzē 1995. gada 17. jūnijā, kā arī to, kas tika izteikti Koncila protokolā, nevis tieši vērsties pret viņu. Prasītāja no tā secina, ka īstais iejaukšanās mērķis bija viņas kā žurnālistes brīvības ierobežošana izplatīt informāciju un idejas.

Treškārt, prasītāja uzsver, ka viņas notiesāšana nebija "nepieciešama demokrātiskā sabiedrībā". Viņa vēlreiz atgādina, ka esošie apgalvojumi atradās 1995. gada 17. jūnija avīzē un Koncila protokolā, ka šīs divas publikācijas nekad nav tikušas atspēkotas un, tātad, visa sabiedrība var turpināt uzskatīt apgalvojumus par patiesiem. Šādos apstākļos, pat pieņemot, ka izskatāmā iejaukšanās bija ar mērķi aizsargāt I.M. godu, tiesas spriedums pret prasītāju un izdevējsabiedrību nesniedz iespēju sasniegt šo mērķi. Turklāt vecticībnieku baznīca turpina izplatīt tādus pašus apgalvojumus, 2001. gada decembrī publicējot "Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīcas pirmā Koncila aktus". Valdības atsaucei uz principu restitutio in integrum trūkst pamata un nav strīdīgās situācijas sanācijas.

Kas attiecas uz paziņojumu, ka I.M. ir piedalījies "sātaniskā tirdzniecībā", prasītāja neatzīst šā izteiciena un visa teksta valodas apvainojošo raksturu. Viņa izdara secinājumus par apstrīdamās iejaukšanās neproporcionālo raksturu.

2. Tiesas vērtējums
No paša sākuma tiesa uzskata, ka piespriešana prasītājai atlīdzināt nodarīto zaudējumu un lēmums par apstrīdamo apgalvojumu atsaukuma publicēšanu ir iejaukšanās prasītājas tiesībās brīvi paust savus uzskatus. Šāda iejaukšanās pārkāpj Konvencijas 10. pantu, izņemot "likumā paredzētās" iejaukšanās ar mērķi īstenot vienu vai vairākus likumīgus mērķus, kas tiek citēti minētā panta 2. paragrāfā un kas ir "nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā", lai sasniegtu šo vai šos mērķus (skat., piemēram, nepublicētus – Tammer pret Igauniju, Nr. 41205-98, 34. paragrāfs, 2001. g. 6. februāris un Thoma pret Luksemburgu, Nr. 38432/97, paragrāfi 51-52, 2001. g. 29. marts).

Pirmkārt, ir jāzina, vai izskatāmā iejaukšanās bija "likumā paredzēta", tiesa uzskata, ka Likuma par presi 7., 21., 27., 28. un 29. pants un Civillikuma 2352-a pants ir formulēti diezgan precīzi un sniedz iespēju personām, uz kurām tie attiecas, vajadzības gadījumā saņemot kompetentus padomus, pietiekoši drošā pakāpē paredzēt sekas, kas var rasties pēc noteiktas darbības (skat., Worm pret Austriju, 1997. g. 29. augusta lēmums, Lēmumu un spriedumu krājums, 1997-V, 1548. lpp., 38. paragrāfs, un News Verlags GmbH & CoKG pret Austriju, Nr. 31457/96, 42. paragrāfs, ECTT 2000-1). Turklāt tiesa atzīst, ka bieži likuma teksti nav absolūti precīzi, īpaši tik daudzveidīgā un jūtīgā jomā kā personas reputācijas un goda aizsardzība (skat., mutatis mutandis, markt intern Verlag GmbH un Klaus Beermann pret Vāciju, 1989. g. 20. novembra spriedums, sērija A, Nr. 165, 18.-19. lpp., 30. paragrāfs). Turklāt Augstākās tiesas lēmums nr. 9 par Civillikuma 2352-a panta piemērošanu pietiekoši skaidri precizē, kādā veidā tiesām jāpiemēro šo priekšrakstu. Kas attiecas uz jautājumu, vai baznīca ir vai nav "nevalstiska organizācija" saskaņā ar Latvijas likumdošanu, tiesa atgādina, ka, ja trūkst patvaļības pazīmes, Tiesa nav tiesīga apšaubīt Latvijas tiesu iekšējo likumu interpretāciju (skat., piemēram, Garcia Ruiz pret Spāniju [GC] Nr. 30544/96, paragrāfi 28.-29., ECTT 1999-I). Tiesa tātad uzskata, ka Latvijas piemērojamā likumdošana deva iespēju prasītājai risināt jautājumus šajā lietā un ka iejaukšanās bija "likumā paredzēta".

Kā arī – Tiesa nešaubās, ka izskatāmā iejaukšanās bija ar likumīgu mērķi, kā to paredz Konvencijas 10. panta 2. paragrāfs, proti, I.M. tiesību un reputācijas aizsardzība.

Atliek noskaidrot, vai apstrīdamie mēri bija "nepieciešami demokrātiskā sabiedrībā", t.i., proporcionāli īstenojamajam mērķim. Šajā jautājumā tiesa atgādina "sargsuņa" būtisko lomu, ko spēlē prese demokrātiskā sabiedrībā (skat., Goodwin pret Apvienoto Karalisti 1996. g. 27. marta spriedums, Krājums 1996-II, 500. lpp., 39. paragrāfs un Bladet Tromso un Stensaas pret Norvēģiju [GC], Nr. 21980/93, 59. paragrāfs, ECTT 1999-III). Ja žurnālistam, ievērojot savu pienākumu un atbildību, jāuzņemas izplatīt informāciju un idejas par visām sabiedrību interesējošiem jautājumiem, prese nedrīkst pārkāpt atsevišķas robežas, proti, kas attiecas uz cita cilvēka tiesībām un cieņu (skat., jau pieminēto Thoma, 45. paragrāfs, Jersild pret Dāniju, 1994. gada 23. septembra spriedums, sērija A, Nr. 298, 23. lpp., 31. paragrāfs, un De Haes un Gijsels pret Beļģiju, 1997. gada 24. februāra spriedums, Krājums 1997-I, 233.-234. lpp., 37. paragrāfs). Neraugoties uz to, ka žurnālistu brīvība ietver sevī zināmu pārspīlējuma iespēju, pat provokāciju (skat., Prager un Oberschlick pret Austriju, 1995. gada 26. aprīļa spriedums, sērija A, Nr. 313, 19. lpp., 38. paragrāfs), tā ir pakļauta priekšnosacījumam, ka ieinteresētās personas rīkojas godprātīgi, lai sniegtu precīzu un ticamības cienīgu informāciju, ievērojot žurnālistikas ētiku (skat., minētais Bladet Tromso un Stensaas pret Norvēģiju, 65. paragrāfs, un Fressoz un Roire pret Franciju [GC], Nr. 29183/95, 54. paragrāfs, ECTT 1999-I).

Tiesas piebilst, ka ir rūpīgi jāšķir faktus no vērtējumiem. Ja faktus var pierādīt, vērtējumi nepakļaujas precīzai pierādāmībai (skat. Minēto De Haes un Gijsels pret Beļģiju, 235. lpp., 42. paragrāfs). Šajā gadījumā prasītāju notiesāja par divu rakstu publikāciju, kuros tika apgalvots, ka I.M., būdams vecticībnieku baznīcas Centrālās padomes vadītājs, saņēma no Rīgas Katoļu kūrijas nozīmīgu naudas dāvinājumu ar mērķi uzbūvēt baznīcu, bet tai vietā, lai tūlīt pat novirzītu šo naudu būvniecībai, viņš to ieguldīja uzņēmumā, kura viena no darbībām ir cilvēku izcelsmes audu un orgānu eksports. Ir runa par precīzi faktoloģisku konkrēta cilvēka apsūdzību; prasītājai bija jāparedz, ka viņai prasīs pierādīt šo faktu patiesīgumu.

Tiesa atzīmē, ka savā 1999. gada 3. jūnija spriedumā Rīgas Apgabaltiesa, balstoties uz tās rīcībā esošās lietas dokumentiem, ir skaidri konstatējusi, ka I.M. nekad nav veicis to, par ko viņu apsūdz prasītāja savos divos rakstos. Šajā punktā Tiesa atgādina, ka tā nevar aizstāt ar savu vērtējumu Latvijas tiesas lietas faktus principā (skat., minēto Bladet Tromso un Stensaas pret Norvēģiju, 60. paragrāfs, un Garcia Ruiz pret Spāniju, 28., 29. paragrāfs). Tātad Tiesa uzskatīs par pierādītu, ka apstrīdamie fakti nebija patiesi, un, balstoties uz to, pienāktos atrast, vai lietā pastāv īpaši iemesli atbrīvot prasītāju no pienākuma, kas viņai jāuzņemas kā profesionālai žurnālistei – pārbaudīt apmelojošo faktu paziņojumus par I.M. Šajā punktā ir svarīga izskatāmās neslavas celšanas pakāpe un daba, tāpat kā jautājums par to, ka jāzina līdz kādai pakāpei prasītāja tajā laikā varēja prātīgi un godprātīgi uzskatīt M.P. vēstuli un Koncila protokolu par ticamiem, precīzāk, kas attiecas uz apstrīdamajiem apgalvojumiem (skat., minēto Bladet Tromso un Stensaas pret Norvēģiju, 66. paragrāfs).

Pirmkārt, ir runa par neslavas celšanas pakāpi un dabu, Tiesa uzsver, ka divi prasītājas publicētie raksti apvainoja I.M., ka viņš ir pieņēmis dāvināto summu garīgie mērķiem un to novirzījis, noguldot privātā uzņēmuma kontā. Neatkarīgi no jautājuma par to, ka jāzina, vai tāda rīcība ir krimināla rakstura pārkāpums Latvijas likumdošanā, Tiesa atzīst, ka šī rīcība varēja būt kritizējama zināmā sabiedrības daļā, īpaši, ņemot vērā prasītājas piezīmi, pēc kuras spriežot daļa naudas, veicot šo operāciju, ir pazudusi. Citiem vārdiem, I.M. tika apvainots par negodīgu rīcību finansu jomā. Turklāt nepieredzējuša lasītāja acīs negodīguma iespaids tika pastiprināts ar apgalvojumu, ka nauda tika uzticēta uzņēmumam, kas "pārdeva uz Rietumiem mirušu cilvēku audus un orgānus". Darbība, kas līdz pat šodienai rada daudz strīdu juridiskā un ētiskā aspektā.

Kas attiecas uz Rīgas Apgabaltiesas argumentu, ka izskatāmās neslavas celšanas pakāpe bija lielāka, ņemot vērā I.M. kā garīdznieka "īpašo stāvoklī sabiedrībā", Tiesa atgādina, ka nacionālās institūcijas ir labāk informēta nekā Starptautiskā tiesa, nosakot reliģijas un baznīcas vietu un nozīmi attiecīgajā valstī (skat., Otto-Preminger-Institut pret Austriju, 1994. g. 20. septembra spriedums, sērija A, Nr. 295, 20.-21. lpp., 56. paragrāfs un Wingrove pret Apvienoto Karalisti, 1996. g. 25. novembra spriedums, Krājums 1996-V, 1957.-1958. lpp., 58. paragrāfs). No savas puses Tiesai ir viedoklis, ka tēze, ka ministrantam jau tā definīcijā ir jājūtas īpaši aizskartam par līdzīgiem apvainojumiem, nav ne patvaļīga, ne pat nesaprātīga. 

Šajā jautājumā Tiesa uzsver, ka izskatāmie apgalvojumi iekļāvās daudz plašāka konflikta kontekstā, kas plosīja Latvijas vecticībnieku kopu kopš 1995. gada. Šis konflikts, kas pretstatīja I.M. un viņa draudzi vecticībnieku baznīcas Centrālajai padomei, vismaz teorētiski skāra desmitiem tūkstošu personu intereses; tas tika spēcīgi atspoguļots masu medijos un tam sekoja liela daļa Latvijas sabiedrības. Proti, no lietas dokumentiem var secināt, ka abas konfliktā iesaistītās puses regulāri publicēja savstarpējus apvainojumus un pārmetumus. Ņemot vērā šos apstākļus, jebkuram žurnālistam, kas vēlējās atspoguļot šos apvainojumus, bija jābūt īpaši modram. Sekojoši, – parādoties īpaši nopietnam apvainojumam no vienas no pusēm, prasītāja nedrīkstēja automātiski tam noticēt; tieši pretēji, viņai bija jāuzņemas šā apgalvojuma pamatotības pārbaudi, savācot pašai papildinformāciju, vai vienkārši uzklausot pretējo pušu faktu versijas (skat., mutatis mutandis, Verdens Gang un Aase pret Norvēģiju (dec.), Nr. 45710/99, 2001. gada 16. oktobris, nepublicēts).

Taču nekas tāds šajā lietā nenotika. Patiesi, prasītāja pieņēma vecticībnieku baznīcas iekšējā audita komisijas locekļa M.P. vēstuli un tā paša orgāna 1995. gadā Koncilam iesniegto ziņojumu par vienīgo savu publikāciju faktoloģisko pamatu. Tomēr no lietas dokumentiem ir secināms, ka vecticībnieku konfliktā gan M.P., gan visa audita komisija ir pieslējusies I.M. pretiniekiem; ir daudz iemeslu bažīties, ka to attieksme bija pietiekoši neobjektīva un ka šis fakts var skart viņu apgalvojumu ticamību. Turklāt 1998. gada martā, otra šeit izskatāmā raksta publicēšanas laikā tās pašas baznīcas nākamais Koncils jau bija oficiāli atcēlis 1995. gada Koncila aktus, un tas nevarēja neradīt šaubas par apstrīdamo apgalvojumu ticamību. Kā žurnālistei, kuras pienākums ir atspoguļot vecticībnieku problēmas, prasītājai bija jāparedz šo apstākli; tomēr viņa izvēlējās paņemt augšminēto vēstuli un ziņojumu kā vienīgo patiesības avotu. Tiesa secina, ka prasītāja nav pieņēmusi visus nepieciešamos mērus, lai izpildītu savu pienākumu pārbaudīt apgalvojumu patiesīgumu par izskatāmajiem faktiem. Šajā jautājumā Tiesa atgādina, ka tiesības brīvi paust savus uzskatus ir saistītas ar pienākumiem un atbildību.

Turklāt, Tiesa uzskata par nepieciešamu izskatīt formu, kādā šie apstrīdamie apgalvojumi tika prezentēti lasītājiem. Tiesa konstatē, ka prasītājas rakstos, kas tika rakstīti polemiskā tonī, nebija nevienas atsauces uz informācijas avotiem un raksti ir parādījušies tikai gadu pēc notikumiem. Šajā jautājumā Tiesa uzskata, ka vienkārša "auditoru" pieminēšana otrā raksta teksta vidū ir nepietiekoša, lai precīzi noteiktu šīs informācijas izcelsmi. Turklāt visi I.M. apvainojumi tika izteikti striktā apgalvojuma formā, neatstājot lasītājam nekādas šaubas par to patiesīgumu un nerādot prasītājas vēlmi distancēties no tā. Lasot katru no šiem rakstiem, jebkurš neinformēts lasītājs var secināt, pirmkārt, ka I.M. tā saucamās finansu mahinācijas ir noskaidrots fakts un, principā, nediskutējams, otrkārt, ka šī informācija nāk tieši no prasītājas, nevis no cita avota. Šajā punktā lietas fakti skaidri atšķiras no faktiem, kas tika izskatīti minētajā Jersild pret Dāniju, kurā prasītājs – žurnālists nebija identificējams apstrīdamu paziņojumu autorībā (ibid., 25. lpp., 34. paragrāfs), kā arī lietā Thoma pret Luksemburgu, kurā prasītājs katru reizi "nodrošinājās ar piezīmi, ka viņš sāk citātu vai citē autoru" (ibid., 64. paragrāfs). Ar šo Tiesa nevar pieņemt prasītājas argumentu, ka viņa ir tikai pārrakstījusi trešo personu paziņojumus.

Ņemot vērā visu izklāstīto, Tiesa secina, ka, publicējot neslavu ceļošus un nepamatotus apgalvojumus par I.M., prasītāja nepildīja savu profesionālo un ētisko pienākumu sniegt sabiedrībai precīzu un ticamu informāciju, kas viņai būtu jādara kā žurnālistei. Ņemot vērā visus šos atbilstošos apstākļus, Tiesa uzskata, ka šajā lietā piemērotā soda smagums (apmēram 800 eiro kaitējuma atlīdzībai un lēmums par atsaukuma publicēšanu) nevar būt atzīts par neproporcionālu paredzētajam likumīgajam mērķim aizsargāt I.M. reputāciju. Apstrīdētā iejaukšanās ir saskaņā ar Konvencijas 10. panta 2. paragrāfu.

No tā izriet, ka šī sūdzība ir noraidāma kā slikti pamatota, saskaņā ar Konvencijas 35. panta 3. un 4. paragrāfu.

B. Sūdzības pamatojums – Konvencijas 14. pants
Atsaucoties uz Konvencijas 14. pantu, prasītāja sūdzas, ka Latvijas tiesu lēmumi liecina par diskrimināciju pret viņu viņas etniskās izcelsmes un politisko uzskatu dēļ, kas ir pretēji valsts valdošās šķiras uzskatiem un tiecas aizsargāt Latvijas krieviski runājošo minoritāti. 14. panta teksts ir sekojošs:

"Šajā Konvencijā minēto tiesību un brīvību īstenošana tiek nodrošināta bez jebkādas diskriminācijas - neatkarīgi no dzimuma, rases, ādas krāsas, valodas, reliģijas, politiskajiem vai citiem uzskatiem, nacionālās vai sociālās izcelsmes, piederības kādai mazākumtautībai, mantiskā stāvokļa, kārtas vai cita stāvokļa."

1. pušu argumenti
Valdība noliedz diskriminācijas pastāvēšanu šajā lietā. Valdība uzskata, ka neslavas celšanas jomā likumdošana nešķir pienākumu publicēt atsaukumu no pienākuma maksāt kaitējuma atlīdzību, kā arī Latvijas tiesu lēmumos netiek atklāta nekāda diskriminējoša attieksme pret prasītāju un viņas avīzi. Valdība atzīmē, ka nacionālās tiesas ir izskatījušas vairākas līdzīgas lietas un ka pret avīzēm un žurnālistiem kā atbildētājiem vienmēr ir izturējušies vienādi, nešķirojot ne pēc valodas, ne politiskajiem uzskatiem.

Prasītāja no savas puses citē "Vakara Ziņas", citas avīzes latviešu valodā. Patiešām, lietas dokumenti rāda, ka ar 2000. gada 11. septembra spriedumu Rīgas Apgabaltiesa pasludināja lēmumu par zaudējuma atlīdzības piedziņu no "Vakara Ziņu" izdevējsabiedrības un viena no avīzes žurnālistiem, kas ir publicējis rakstu, kas aizskar cita garīgā vecticībnieku tēva A.Ž. godu un cieņu, kas bija iesaistījies konfliktā. Ar šo spriedumu izdevējsabiedrībai un žurnālistam par publicēto rakstu, kurā A.Ž. tika nosaukts par "zagli" un "finansu blēdi", tika piespriests maksāt Ls 50 katram, kā arī nomaksāt tiesas izdevumus. Prasītāja atgādina, ka viņai tika piespriests izmaksāt I.M. 500 Ls summu, t.i., desmit reizes vairāk; kaitējuma atlīdzināšanas summa ir tik atšķirīga gandrīz vienādos apstākļos, prasītāja ir pārliecināta, ka viņai piespriestā soda bardzību noteica viņas etniskā izcelsme un valoda, kurā tiek izdota avīze. Tātad ir notikusi diskriminācija, kuru aizliedz Konvencijas 14. pants. 

2. Tiesas vērtējums
Tiesa atgādina, ka Konvencijas 14. pants nepastāv neatkarīgi, tas darbojas vienīgi izmantojot brīvības un tiesības, kuras garantē Protokolu un Konvencijas citi normatīvie panti. Tiesa arī atgādina, ka atbilstoši 14. pantam "diskriminācija" notiek, ja valsts bez objektīva un argumentēta attaisnojuma liek izciest atšķirīgu apiešanos cilvēkiem, kas atrodas salīdzināmās un analoģiskās situācijās (skat., starp daudziem citiem Inze pret Austriju, 1987. gada 28. oktobra spriedums, sērija A, Nr. 126, 18. lpp., 41. paragrāfs, un Thlimmenos pret Grieķiju [GC] Nr. 34369/97, ECTT 2000-IV, 44. paragrāfs). Katrā ziņā, katrā Tiesā iesniegtajā lietā, kas tiek izskatīta 14. panta gaismā, Tiesai, balstoties uz faktu un tiesību elementiem, jāpārliecinās, vai ir apiešanās atšķirība un vai tā tiek īstenota, balstoties uz vienu vai vairākiem kritērijiem, kas atrunāti 14. pantā. Tikai pieņēmums vai aizdomas no ieinteresētās personas puses nav pietiekamas šajā jautājumā.

Prasītājas vārdiem, tā saucamā diskriminācija izriet no fakta, ka atlīdzības summa, kuru viņai piesprieda, bija daudz lielāka nekā latviski runājošam žurnālistam līdzīgā lietā. Šajā jautājumā Tiesa atgādina, ka principā nav tās kompetencē salīdzināt dažādus nacionālo tiesu, kuru neatkarību tai jāievēro, jo valsts ir parakstījusi Konvenciju, pasludinātos lēmumus, pat pirmajā acumirklī līdzīgos strīdos (skat., Engel un citi pret Nīderlandi, 1976. gada 8. jūnija spriedums, sērija A, Nr. 22, 42. lpp., 103. paragrāfs). Patiesībā, līdzīgam lēmumam būtu diskriminējošs raksturs, ja lēmums, pretēji citiem lēmumiem, būtu nelikumīgs vai ļaunprātīga izmantošana, bet Tiesai sniegtās ziņas nesniedz iespēju ko tādu atklāt. Turklāt Tiesas rīcībā esošie dokumenti nesniedz iespēju secināt, ka prasītājas etniskā izcelsme vai valoda, kurā tiek izdota viņas avīze, tika ņemta vērā, nosakot kaitējuma atlīdzību.

Tiesa secina, ka šajā lietā nav notikusi "nekāda diskriminācija" un ka arī šī sūdzība ir noraidāma kā nenoliedzami slikti pamatota, saskaņā ar Konvencijas 35. panta 3. un 4. paragrāfu.

Balstoties uz šo, tiesa vienbalsīgi pasludina prasības atlikušo daļu par nepieņemamu.

Christos ROZAKIS

 Priekšsēdētājs 

 Soren NIELSEN 

 Sekretāra vietnieks

Oficiāls lēmuma teksts franču valodā 


1 Šīs baznīcas piekritēji dzīvo Latvijā kopš XVII gadsimta un viņus dēvē par "vecticībniekiem" latviski un par "staroveri" vai "staroobrjadci" krieviski. Praktiski visi vecticībnieki ir piederīgi krievu minoritātei.

2 sarunvalodas nosaukums Latvijas rublim, pārejas perioda (1991.-1993.) pagaidu naudai, kas tika paredzēta, lai nomainītu bijušo Padomju rubli pret Latvijas nacionālo valūtu – latu.

